pondělí 22. března 2021

Kristýna Sněgoňová - Město v oblacích

 Spása anebo záhuba? Postapo román, kdy nic není takové, jak se na první pohled zdá

Nakladatelství: Epocha
Rok vydání: 2020
Počet stran: 552
Anotace:
Svět je v troskách. Když se hroutil, postavili lidé svou spásu – město na obrovských pilířích, chráněné před vším zmarem tam dole. Ale to bylo dávno. Tak dávno, že už si to nikdo nepamatuje. A kdo o tom něco tuší, je v nebezpečí, mohla by po něm totiž jít císařská tajná služba, Polit, protože svět mimo město přece neexistuje. Alespoň ne pro ty, kdo nejsou vyvolení. Jenže stará tajemství se ráda nečekaně vynořují, a když se ve městě začnou záhadným způsobem ztrácet děti, nejlepší vyšetřovatel Politu pochopí, že věci mohou být jinak, než mu celý život tvrdili. Nový román Kristýny Sněgoňové přináší mezi troskami světa po apokalypse temné dobrodružství, jaké tu dlouho nebylo.

Spisovatelčin již třetí román, který vydalo v nakladatelství Epocha. Osobně mám nejradši její prvotinu Krev pro Rusalku. Potom následují Zřídla, která mi nesedla, ale jak se říká: "Sto lidí, sto chutí." Teď jsem dočetla Město v oblacích, jež splnilo všechna očekávání a upřímně doufám, že druhý díl na sebe nenechá dlouho čekat. Je tam až moc nezodpovězených otázek.

Jedná se o postapo román, kdy hlavní hrdina, jímž je vyšetřovatel Eldrik Lewenhart se musí vypravit do temné části města, aby zjistil, co se stalo zmizelé dívce Hanellore Schillerové. Během vyšetřování odhaluje, že dívka se zapletla do něčeho mnohem vážnějšího než se zprvu mohlo zdát...

Město v oblacích je příběh, který v sobě ukrývá několik dějových linek, ale taky více žánrů. Například tu najdeme nejen výše zmiňované postapo, ale i detektivku, horor a možná i politický thriller, když tak nad tím přemýšlím. Nesledujeme jen osudy Eldrika, ale taky důvody, proč se děje to a to. Čím dál se muž dostává, tím víc zjišťuje, že jeho život byl zřejmě jedna velká lež. Ale odmítá tomu až do poslední chvíle věřit.

Svět Města v oblacích šlape jako hodinky, autorka prostě umí. Jenom jsem se neubránila určitým přirovnáním. Rozdělení města, to, že je postavené na pilířích, aby jeho obyvatelé byli chránění před tím, co je na zemi mi neuvěřitelně připomnělo jedno anime. A to anime se jmenuje útok titánů, vlastně i způsob fungování města, jeho systém, to, že lidé neznají elektřinu a touží se vrátit do starého normálu... plus různé úryvky z poznámek historiků daných jako vsuvka do příběhu mi zas připomenulo styl scifi série Duna, kterou taktéž miluju. A když mi tohle všechno secvaklo, tak jsem si jízdu tímhle světem o to víc užívala. 

Navíc Kristýna Sněgoňová informace a různá odhalení doslova dávkuje! Občas to bylo na zabití, protože se vše dozvídáme rychlostí hlavního hrdiny. Což jsem občas kvetla. U tohohle chlapíka jsem měla problém jaksi mu věřit a najít si k němu cestu. Mnohem sympatičtější mi byla například taková Annelise, mladá sympatická žena, která si jde za svoji pravdou. Kdežto Lewenhart je oproti tomu studený psí čumák, jenž prozře, až když mu pravdu zařvete do obličeje. Cestu jsem si k němu našla až v druhé půlce knihy.  

Celkem se mi líbila představa, jak nad tím vším stojí císař Gustav Gauck. Pořád slyšíte Přísahu císaři, jeho zákony a další, ale v podstatě ho neznáte. Vidíte ho jako šedou eminenci pevně držící moc v rukou a zajišťující si pořádek ve svém městě. Někdy mám pocit, že spisovatelka do všech svých knih vkládá politické hrátky, intriky a snahu odejít ze starých pořádků a najít si nové místo ve světě.

Tento postapo román je čtivý, poutavý a plný nikdy nekončící akce a odhalení. Navíc je návykové, protože po jeho dočtení chcete okamžitě další díl. 

Knihu můžete zakoupit ZDE
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Nakladatelství Epocha


Žádné komentáře:

Okomentovat

Petr Čechák - Covido(P)tikum

  Rok 2020 nás zasáhl zcela nepřipravené na pandemie, která ochromila celý svět a na nějaký čas zastavila běžný život. Každý se s nastálou s...