sobota 25. prosince 2021

Petr Čechák - Covido(P)tikum

 

Rok 2020 nás zasáhl zcela nepřipravené na pandemie, která ochromila celý svět a na nějaký čas zastavila běžný život. Každý se s nastálou situací vypořádával po svém. Někteří dokonce napsali knížku či básnickou sbírku. Petr Čechák nás seznamuje s básněmi, které každá svým způsobem reagují na pandemické dění.

 Osobně se mi líbí báseň Pandemie, velmi stručná odstavcová básnička, která svým způsobem lehce kritizuje média a jejich šíření davové hysterie z neznámé nemoci. Alespoň tak jsem ji pochopila já. Málokdo se mi stane, že bych si něco musela číst vícekrát, jenže tady to k tomu přímo volalo. Schválně:

 Z Číny až do Umbrie
Šíří se vichry médií
samosprášná hysterie.
Před tou se lidé neskryjí.

Básně jsou složité v tom, že si je každý vyloží jinak. Ale zároveň v v sobě nesou určitá poučení či varování, nad kterými přemýšlíme. Nechybí zde ani ilustrace, jež básním dodávají zvláštní atmosféru. A člověk se při pohledu na ně nejednou zarazí a zapřemýšlí, jak to autor vlastně myslel. Tedy stejný případ, sto lidí, sto výkladů.

Když jsem se postupně prokousávala básničkami, rychlými a údernými, tak mi to čím dál tím víc přišlo jako určitá kritika toho, že člověk má tendence přestat používat zdravý rozum a propadnout hysterii. Uzavřít se ve své slupce a podlehnout svému největšímu nepříteli. Strachu. Tohle jsem opět cítila z básně Živelná pohroma. Tady jsem si užívala pojmy jako Charbyda, mylobd a právě na těchto hrátkách se slovíčky je krásně vidět básníkova vzdělanost a slovní zásoba, které využívá ve svůj prospěch. Se slovy si hraje stejně snadno jako kouzelník s iluzí.

Osobně jsem si hru se slovy a metaforou užila v básni Lidství I. Opět si dovolím dát úryvek, protože nezasvěcený nepochopí.

Šily se pestré amulety
A lidé zapomněli, aspoň na chvíli,
že byli Monteky a Kapulety. 

Tady si spisovatel dovolil vložit svůj názor, jak už to tak bývá na situaci kolem šití roušek a podal to tak elegantně, že tady mi spadla brada. Normální člověk by řekl: „Hele, slyšels toho pitomce v hospodě, jak se hádá s druhým pitomcem?“ A Petr Čechák zase překvapuje svoji vzdělaností a nadhledem. Ano, k situaci se vyjádří, ale tak elegantně, že se vám jeho slova vryjí do paměti.

Co mě zaujal formát knížky, který je takříkajíc do kapsy, navíc má kniha velmi kvalitní papír, kde vynikají výše zmíněné ilustrace. Já tomu říkám kapsa formát, prostě nemusíte mít kabelku, tašku, knížku strčíte do kapsy a je to.

Ono je těžké Covido(P)tikum doporučovat někomu konkrétnímu, zrovna u téhle knížečky se může zastavit každý. Ale pokud milujete básně, hru se slovy, tak je tahle knížka určená právě pro vás. Navíc autor není žádný začátečník. V roce 2019 debutoval básnickou sbírkou Chutě.

Knihu Covido(P)tikum můžete zakoupit ZDE

Žádné komentáře:

Okomentovat

Petr Čechák - Covido(P)tikum

  Rok 2020 nás zasáhl zcela nepřipravené na pandemie, která ochromila celý svět a na nějaký čas zastavila běžný život. Každý se s nastálou s...