sobota 20. března 2021

Max Seeck: Věrný čtenář anebo sériový vrah?

 Příběh o tom, že být slavným se nevyplácí...

Nakladatelství: Cosmopolis
Počet stran: 392 stran
Rok vydání: 2020
Anotace:

Žena slavného spisovatele Rogera Koponena je zavražděna v jejich luxusním domě na břehu zamrzlého zálivu. Na sobě má slavnostní šaty a ve tváři hrůzostrašný škleb. Případu se ujímá mladá inspektorka Jessica Niemi. Brutálních vražd postupně přibývá a záhy je jasné, že je na stopě sériového vraha

 Když jsem se čtením začínala, tak mi Věrný čtenář ze všeho nejvíc připomněl seriál Castla na zabití, kde hlavní roli hraje Nathan Fillion. Určité prvky obou děl si jsou velmi podobné, přesto však v určité chvíli se kniha vydá svoji vlastní cestou. Dostáváme se do temných částí okultizmu a magie. Jedná se o temný thriller, který boří lidské hranice představivosti a ukazuje čtenáři i tu temnou část mysli, jež může postihnout každého z nás.

 Vedení případu přebírá Jessica Niemi, mladá vyšetřovatelka, která má však za sebou mnohem víc než by se na první pohled mohlo zdát. Proto se jí postupně daří odhalovat jednotlivé skládačky k vraždě spisovatelovi ženy. Je zvláštní, že zároveň s tím na povrch vyplouvá i její minulost, která není moc veselá. Postupně se čtenář setkává s dalšími postavami, ať už se jedná o oběti či členy vyšetřovacího sboru. Zároveň se seznamuje s finským policejním prostředím a jeho zákony.

 Věrný čtenář má krátké kapitoly, které vás nestihnou nudit, přesto mi přišlo, že některé pasáže jsou slabší, jiné zase silnější. Nicméně ne nadarmo se říká, že sto lidí, sto chudí. Jakožto čtenáři se mi nejvíc líbili právě skoky do minulosti, které velmi výrazně ovlivňovaly děj. A ž jich tam bylo celkem dost.

 S čím jsem měla problém se ztotožnit, tak bylo chování hlavní vyšetřovatelky. Byť jsem se snažila, tak jsem si k ní nedokázala najít cestu a ta ženská mi prostě byla nesympatická a víc se mi líbily části, které se věnovaly jejím kolegům. Třeba takový vrchní komisař Erne Mikson a jeho neustálá potřeba si měřit teplotu, má k tomu totiž pádný důvod. Za mě nejlepší scéna, kdy Erne studuje knihu Kladivo na čarodějnice, která úzce souvisí s případem a v mysli se mu honí děsivé obrazy zavražděných žen. A dvě hrůzná slova: Malleus maleficium. Anebo takový Jusuf, jenž Jessice nejednou stál po boku v situacích, kdy šlo do tuhého. Ale dokázal se o ni postarat i mimo vyšetřování, kdy projevoval starostlivý zájem.

 Přestože se tu řeší hrůzné vraždy, tak děsivější je to, co dokáže poničená lidská psychika. A takové varování, že pokud si okolí nemocného jedince nevšimne včas, co s ním je, tak to může přerůst ve velký problém. Na začátku čtení mě překvapilo věnování, které už samo říká, o čem kniha bude. Dovolím si citovat:

 „Williamovi. Uplyne ještě mnoho let, než Ti dám tuto knihu přečíst. Ale i tak prosím mysli na to, že táta není (a nebyl) takový magor, jak se z textu může jevit.“

 Samozřejmě, že čtenáře potom napadne, kdo je William, a kdo byl jeho otec a co tím chtěl spisovatel říct. A možná, že právě odpověď je někde ukrytá mezi řádky. Protože autor Max Seeck se věnuje takovým tématům, jako hony na čarodějnice, toxoplazmóza a její vliv na lidskou psychiku a různé duševní nemoci, které člověka dovedou až k šíleným činům. A to bylo vlastně to, co mě na knize překvapilo nejvíc. Té změny si nevšimnete, je to jako blesk z čistého nebe. A pak se musíte vracet o několik stránek zpět, zda vám něco neuniklo. Je to až děsivé. Děsivější než samotné vraždy.

 Nicméně, co mě na příběhu zarazilo je samotný konec, kdy čekáte nějaké rozuzlení, závěr, který vše ukončí, ale nedočkáte se. Což je za mě škoda, protože takhle to vypadá, že nás čekají další a další pokračování. Tedy alespoň doufá.

 Věrný čtenář je temný thriller zabývající se víc než vraždami stokrát jinak, tak křehkou lidskou psychikou. Stačí málo a zhroutí se jako domeček z karet. Pokud jste milovníky severských detektivek, tak Věrný čtenář je přesně pro vás. Bude vás mrazit nejenom z neustálého ledového počasí, ale taky z houstnoucí atmosféry.

 Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Grada
Knihu můžete zakoupit https://www.grada.cz/verny-ctenar-11223/

  

Žádné komentáře:

Okomentovat

Petr Čechák - Covido(P)tikum

  Rok 2020 nás zasáhl zcela nepřipravené na pandemie, která ochromila celý svět a na nějaký čas zastavila běžný život. Každý se s nastálou s...